The Fifth Seal (1976) - Zoltán Fábri | They won't let us to be free...
Sinopse/Synopsis: (English Essay Bellow)
Em 1944, um relojoeiro, um livreiro, um carpinteiro, um dono de bar e um fotógrafo estão reunidos em um pub suburbano de Budapeste, quando um deles faz uma pergunta que muda a vida de todos.
Set at the close of WWII in Hungary, this film begins with an unusual premise. A group of friends are arrested when one of them makes a casual remark that offends a commandant. From this chance event a series of daunting tasks emerge that test their commitment to their moral ideals.
Crítica/Critic:
Tratando-se de solidão, a tudo podemos culpar a política. Há em suas veias, naquilo que há de mais interno no que rege o poder do homem sobre o homem, a devastação, desolação e ganância. E, sendo franco, ao regime totalitário cabe a nós a redenção, e deixemos que os heróis sejam heróis. E aqueles que restam vivem com medo, com o pavor de sair de casa e não saber se irão voltar, se suas filhas sofrerão, se suas esposas poderão sorrir ao final do dia sem deliberar e fracionar a comida. A política é uma falha quando utilizada da forma errada, é um devaneio único. E nesse devaneio, somente uma pessoa poderá sorrir, e o filme é sobre isso. Uma conversa de bar que se transforma em violência gratuita.
Até que ponto podemos afirmar que a política é um erro? Quando citamos épocas passadas, sempre temos um imaginário de que houve mocinhos e vilões, quando, na verdade, o mundo era cercado por assassinos — alguns se orgulhavam, outros eram obrigados. E, por fim, o jovem que um dia fora sequestrado enquanto caminhava pela rua, de repente, está com armas em mãos e lutando por uma causa que não lhe fora ensinada nem dentro, nem fora da escola: a guerra é uma maneira de intimidar e alienar uma sociedade em prol do bem de um país que nem sequer sabe identificar seus próprios cidadãos de maneira digna.
Quando o filme flerta com jogos de moral e ética, quando incita a faísca entre amigos, é nesse momento que ele decide ser um filme político. Um filme político precisa de debates além do superficial. Um filme político não pode simplesmente trazer uma causa à tona, desenvolver todo o filme em torno dela... mas seus personagens continuam apáticos, sem fundamentos, sem algo que os torne pessoas — pessoas que vivem, sorriem, choram e, no fim, morrem. The Fifth Seal traz a humanidade um a um, não prioriza mostrar, mas sim, através de diálogos, reitera o que é, de fato, importante na vida daqueles personagens: suas famílias, ainda que conturbadas. Além disso, ética. Ética é o que define o filme, é um princípio básico, porém raro quando desenvolvido.
Por fim, é um filme doloroso. Dói imaginar que em algum momento a brutalidade aconteceu, e dói ainda mais perceber que a brutalidade ainda acontece, mas de forma distinta. Pessoas morrem nas mãos do totalitarismo, e essas possuíam famílias, amigos, mas, principalmente, a dignidade de viver, que, nas mãos de um assassino, foi reduzida a nada...
English:
When it comes to loneliness, we can blame politics for everything. In its veins, in the deepest core of what governs man’s power over man, there is devastation, desolation, and greed. And to be frank, redemption from totalitarian regimes is up to us—let the heroes be heroes. Those who remain live in fear, terrified to leave home, never knowing if they will return, if their daughters will suffer, if their wives will be able to smile at the end of the day without rationing and dividing food. Politics is a failure when misused; it is a singular delusion. And in this delusion, only one person gets to smile—and the film is about that. A bar conversation that escalates into senseless violence.
How far can we go in claiming that politics is a mistake? When we speak of past eras, we always imagine heroes and villains, when in truth, the world was surrounded by killers—some proud of it, others forced into it. And in the end, the young man who was once kidnapped while walking down the street suddenly finds himself armed, fighting for a cause never taught to him—not in school, not outside of it. War is a means to intimidate and alienate a society for the sake of a country that cannot even recognize its own citizens with dignity.
When a film flirts with moral and ethical dilemmas, when it ignites conflict among friends—that is when it chooses to be a political film. A political film demands debates beyond the superficial. It cannot simply raise an issue and build its entire narrative around it… only for its characters to remain apathetic, hollow, lacking anything that makes them human—people who live, laugh, cry, and, in the end, die. The Fifth Seal presents humanity one by one; it does not prioritize spectacle but instead, through dialogue, reaffirms what truly matters in these characters’ lives: their families, however troubled. And above all, ethics. Ethics define the film—a basic principle, yet rare in its execution.
In the end, it is a painful film. It hurts to imagine that such brutality once happened, and it hurts even more to realize that brutality still happens, just in different forms. People die at the hands of totalitarianism, and they had families, friends—but most of all, the dignity to live, which, in the hands of a killer, was reduced to nothing…
Set at the close of WWII in Hungary, this film begins with an unusual premise. A group of friends are arrested when one of them makes a casual remark th]at offends a commandant. From this chance event a series of daunting tasks emerge that test their commitment to their moral ideals.Set at the close of WWII in Hungary, this film begins with an unusual premise. A group of friends are arrested when one of them makes a casual remark that offends a commandant. From this chance event a series of daunting tasks emerge that test their commitment to their moral ideals.
Comments
Post a Comment