Off-Session | Éric Rohmer
Biografia/Biography: (English review below)
Com a ascensão da revolução do cinema francês, nomes começaram a ganhar destaque através de sua influência interna, tendo destaque os famosos críticos-cineastas da Cahiers du cinéma, como Jean-Luc Godard, Jacques Rivette, François Truffaut, e o que vamos destacar hoje, o conservador e moralista Éric Rohmer! Nascido em 4 de abril de 1920, Rohmer era nada mais, nada menos do que um "impostor", um pseudônimo. Ele vivia uma vida anônima até onde fora possível.
Entre filmes e livros, Rohmer, junto a Claude Chabrol, escrevera um livro sobre Hitchcock, além de inúmeros textos na Cahiers du Cinéma. Ele era conhecido por seu estilo literário no cinema, com diálogos intensos e densos.
Rohmer morreu em 2010, tendo atuado até 2007, e hoje seu trabalho ecoa em um dos cineastas mais importantes desta geração: Hong Sang-soo.
No mais, Rohmer é um dos grandes nomes do cinema mundial, sendo uma das principais referências do cinema de autor, este tão raro hoje em dia.
English bio:
With the rise of the French cinema revolution, names began to gain prominence through their internal influence, notably the famous critic-filmmakers from Cahiers du cinéma, such as Jean-Luc Godard, Jacques Rivette, François Truffaut, and the one we will highlight today, the conservative and moralist Éric Rohmer! Born on April 4, 1920, Rohmer was nothing more, nothing less than an "impostor," a pseudonym. He lived an anonymous life for as long as it was possible.
Between films and books, Rohmer, along with Claude Chabrol, wrote a book about Hitchcock, in addition to numerous texts in Cahiers du Cinéma. He was known for his literary style in cinema, with intense and dense dialogues.
Rohmer died in 2010, having worked until 2007, and today his work echoes in one of the most important filmmakers of this generation: Hong Sang-soo.
Furthermore, Rohmer is one of the great names in world cinema, being one of the main references for auteur cinema, which is so rare nowadays.
Carreira/Career:
Rohmer era um amante aficionado da literatura, em sua maior parte, a poesia. Seus filmes utilizavam o modo de se comunicar, de se falar, de maneira irreal; era uma verdadeira prosa literária. Seus personagens entravam em debates filosóficos — que funcionavam como situações dentro da narrativa — ou até mesmo debatiam entre si sobre caminhos a se tomar, decisões a se fazer, envolvendo até a moral cristã. Rohmer era um cineasta que, apesar de considerado um diretor conservador, usava de seu conhecimento sobre religião, filosofia e poesia como uma ferramenta narrativa para explorar a prática da hipocrisia, chantagem, manipulação e adultério como temas mundanos, relativizando o certo e o errado: marca registrada de uma importante fase de sua carreira, seus 6 Contos Morais!
Já em Conto de Verão (Conte d'été, 1996), o diretor trabalha com o tema da liberdade como individualidade, uma liberdade relativa ao que é certo e errado: a traição. Enquanto vemos um casal se formando nesse longa, outro está se deteriorando. E o personagem vive envolvido em uma relação com outras três mulheres, uma espécie de tese prática de que o mundo pode se manter hipócrita e ainda ser belo. A forma como as relações do filme dialogam com a realidade se perdeu quando tudo que envolve a prática da moralidade se tornou radical. Não se trata apenas de trair ou não, mas de relativizar tanto o erro dos outros que o seu próprio erro se torna invisível para você. Você é o ser livre, mas até onde sua relatividade, justiça e moralidade permitirem, sendo, no fim, um ser imperfeito que se julga perfeito.
E, por fim, Rohmer deixou seu legado. Um legado rico, cheio de cores e poesia, que vai morrendo pouco a pouco com o cinema de autor. É uma degradação do cinema atual, que foca apenas no lucro, no "divertido", e que esquece que, enquanto não houver democratização cultural, grande parte das pessoas nunca terá acesso ao cinema de Éric Rohmer, Tarkovski, entre outros. A Cahiers du Cinéma era uma revista democratizante, e, apesar de seu legado, hoje não temos representantes de tamanha força para levar o cinema até lugares onde o 'papa' não vai. O cinema merece ser democrático; a população merece conhecer a arte como um todo, e não é através do conformismo que isso vai acontecer. Rohmer é uma das vozes mais importantes do cinema democratizante, e isso por si só o faz ser um dos grandes!
English:
Rohmer was an avid lover of literature, mostly poetry. His films used a way of communicating, of speaking, in an unreal manner; it was true literary prose. His characters engaged in philosophical debates—which functioned as situations within the narrative—or even debated among themselves about paths to take, decisions to make, even involving Christian morality. Rohmer was a filmmaker who, despite being labeled a conservative director, used his knowledge of religion, philosophy, and poetry as a narrative tool to explore the practice of hypocrisy, blackmail, manipulation, and adultery as mundane themes, relativizing right and wrong: the trademark of an important phase of his career, his Six Moral Tales!
One of Éric Rohmer's most well-known films, The Green Ray (Le Rayon vert, 1986), is the focus of this text because it is a film distant from the aforementioned phase. As a difference and, consequently, a highlight, the 1986 film humanizes the pain of loneliness. The portrayed loneliness shows a society that, in theory, ignores the pain, because, at some point, it normalized feeling like a displaced being, a weak being. And being weak is not necessarily about being a victim, but rather about being aggressive in processing one's own feelings, as seen in the film's protagonist, a young woman who feels bad for not being in a moment of tenderness, surrounded by affection. This longing for affection transforms her neediness into something unbearable, lightly flirting with female loneliness and with how aging affects and overvalues romantic affection.
Meanwhile, in A Tale of Summer (Conte d'été, 1996), the director works with the theme of freedom as individuality, a freedom relative to what is right and wrong: betrayal. While we see one couple forming in this feature film, another is deteriorating. And the main character is involved in relationships with three other women, a kind of practical thesis that the world can remain hypocritical and still be beautiful. The way the film's relationships dialogue with reality was lost when everything involving the practice of morality became radicalized. It is not just about cheating or not, but about relativizing the mistakes of others so much that your own mistake becomes invisible to you. You are the free being, but only as far as your relativity, justice, and morality allow, thus, an imperfect being who considers themselves perfect
And finally, Rohmer left his legacy. A rich legacy, full of colors and poetry, that is slowly dying with the era of auteur cinema. It is a degradation of modern cinema, which focuses only on profit, on "entertainment," and which forgets that, as long as there is no cultural democratization, most people will never have access to the cinema of Éric Rohmer, Tarkovsky, and others. Cahiers du Cinéma was a democratizing magazine, and despite its legacy, today we have no representatives with enough strength to take cinema to places where 'pop' cinema doesn't go. Cinema deserves to be democratic; the people deserve to know art in its entirety, and it will not happen through conformism. Rohmer is one of the most important voices of democratizing cinema, and that alone makes him one of the greats!
Comments
Post a Comment