Never Rarely Sometimes Always (2020) - Eliza Hittman | Searching for peace in the middle of america...
There's an english version below!
PT:
É surreal como o contexto transforma um filme. Em Never Rarely Sometimes Always (2020), o contexto não poderia ser pior para Autumn. Em uma sociedade ideal ela estaria livre para assumir suas escolhas para o próprio corpo, assumir no sentido de tomar posse, de ser vista como uma pessoa livre, e não como uma ferramenta do estado.
Ser uma mãe ou um pai nos dias atuais é como ser uma renda andando para lá e para cá, sem rumo, sem destino algum, e num mundo majoritariamente construído pela cultura conservadora, direitos são negados em prol de números. O que exatamente quero dizer? Autumn é mais do que uma vítima de um sistema machista, ela também é vítima de um sistema que vai gerir não somente o que ela deixa ou não de fazer com o próprio corpo, mas também vai gerir o que e como ela vai sustentar uma escolha que, desde o início, ela não teve controle.
O conservadorismo é a principal ferramenta para controlar uma sociedade, julgar a moral cristã como regra social é algo hipócrita na visão de países como o Brasil, onde o estado se diz laico. E enfim, a escolha nunca é feita por uma única pessoa, mas sim, por uma instituição que induz um pensamento culposo.
Falando do filme, preciso destacar algo que me chamou muito, mas muito a minha atenção: a estereotipação do homem. Cada homem desse filme não possui uma personalidade, mas sim uma função de oprimir figuras femininas, nisso poderíamos cair num debate raso sobre como o filme trabalha esse tópico de forma, literalmente, estereotipada.
No entanto, é uma escolha genial escolher representar o culpado não como uma única figura, mas construir um envoltório, um grupo maior e assim usar das ferramentas narrativas para denunciar o verdadeiro problema. É uma escolha muito inteligente você, em um filme de temas sobre direitos femininos, tornar o homem, que é o maior culpado, em um literal... culpado. É uma forma de dizer que todos são uma ameaça em potencial, e é uma escolha afrontosa, ousada, uma vez que poderia ser interpretada como uma provocação vazia, mas que no fim, retrata a realidade feminina de maneira crua. Não são casos isolados, são casos cotidianos, e nisso a estereotipagem do filme é sim funcional.
E por fim, Never Rarely Sometimes Always se transforma em um filme de denúncia, tanto quanto de desabafo, tanto pessoal, quanto social. A sociedade como um todo falha ao se recusar a enxergar seus problemas, negar escolhas e impor uma visão política, moral e judicial que impede o ser humano de ter autonomia de seu próprio corpo, especialmente às mulheres.
English:
It's surreal how context transforms a movie. In Never Rarely Sometimes Always (2020), the context couldn't be worse for Autumn. In an ideal society, she would be free to assume her choices for her own body—assume in the sense of taking ownership, of being seen as a free person, and not as a tool of the state.
Being a mother or a father these days is like being income walking back and forth, with no direction, no destination, and in a world largely built by conservative culture, rights are denied for the sake of numbers. What exactly do I mean? Autumn is more than a victim of a chauvinist system; she is also a victim of a system that will manage not only what she does or does not do with her own body, but will also manage what and how she will sustain a choice over which, from the beginning, she had no control.
Conservatism is the main tool for controlling a society; judging Christian morality as a social rule is hypocritical from the perspective of countries like Brazil, where the state claims to be secular. And finally, the choice is never made by a single person, but rather by an institution that induces a guilty mindset.
However, it is a brilliant choice to represent the guilty party not as a single figure, but to build an environment, a larger group, and thus use narrative tools to denounce the real problem. It is a very intelligent choice, in a film about women's rights themes, to turn men, who are the main culprits, into a literal... guilty party. It is a way of saying that everyone is a potential threat, and it is a bold, daring choice, since it could be interpreted as an empty provocation, but in the end, it portrays the female reality in a raw way. These are not isolated cases; they are everyday cases, and in this, the film's stereotyping is indeed functional.
And finally, Never Rarely Sometimes Always becomes a film of denunciation, as much as it is an outcry, both personal and social. Society as a whole fails by refusing to see its problems, denying choices, and imposing a political, moral, and judicial vision that prevents human beings from having autonomy over their own bodies, especially women.
Therefore, life can also have its bad moments, but without support and affection, these moments are potential traumas, literally potentials that destroy a life—a life that often just wants to see itself as a dignified human being. The film is beautiful, emotionally destructive, and moreover, a true open letter to the world about the female plea to have control over their decisions: whether yes or no, it is a reality that suffocates everyone directly and indirectly; one day it's a distant girl, the next day it's your daughter, and in this, your ethics are challenged, thus making your morality a game of relativity.
Comments
Post a Comment